Observaties
KANS biedt verschillende observatiepakketten aan:
De redenen om een individu of een groep te observeren kan verschillende doeleinden hebben:
- Er is twijfel of de school in de ondersteuningsbehoeften van een leerling kan voorzien. Vanuit de observaties worden er tips en een advies gegeven. Dit kan dus ook een andere onderwijssetting zijn (bovenschoolse tussenvoorziening, (voorgezet) speciaal onderwijs, zorg en onderwijscombinaties).
- Ontdekken wat de rollen in de klas zijn: wie zijn de leiders, de normdragers, de volgers en de buitenstaanders zijn in een groep??
- Nagaan wat er nodig is voor een klas om tot leren te komen: heerst er voldoende veiligheid? Wat is bepalend voor de werksfeer
De observatie start met een intakegesprek waarin er bepaald wordt wat de observatievraag is. De groep of het individu wordt geobserveerd. Er kan besloten worden om een leerling of klas in verschillende situaties te observeren. Er kan ook een fysieke les gegeven worden aan een groep, waarin het docententeam mee-observeert. De rol van docenten kan heel helpend zijn. Het proces wordt vastgelegd in onderzoeksverslag met daarin een aansluitend advies.
Interesse in het aanbod of heb je een andere vraag of wens, neem dan gerust contact s op!